Навчальні матеріали

Урок-гра "Я - майбутній підприємець "

Мета: дати поняття про підприємницьку ідею, маркетингове дослідження, підприємницький ризик, конкуренцію.
Задачі
Навчальна: дати учням поняття конкуренції, підприємницького хисту та ризику, ознайомити з основами законотворчої бази для підприємців.
Розвивальна: формувати вміння логічно та нестандартно мислити, виділяти головне та робити висновки.
Виховна: виховувати зацікавленість у вивченні основ підприємницької діяльності, самосвідомість і громадську гідність.
Методи: розповідь, евристична бесіда, "круглий стіл", захист бізнес-проектів, консультації фахівців.
Обладнання: додаткова література, комп'ютери, таблиці, графічні схеми, роздавальний матеріал.
ХІД ДІЛОВОЇ ГРИ
Перший етап. Організаційний момент, мотивація (до 5 хв). Оголошуються мета ділової гри та її місце в загальній темі "Сутність підприємництва".
1. Основні поняття даної теми.
2. Тестування учасників ділової гри на здатність займатись бізнесом.
3. Якщо б я був підприємцем.
4. Захист індивідуальних бізнес-проектів.
Другий етап (20-25 хв). Засвоєння нової навчальної інформації
1. Основні функції підприємництва. Учитель розповідає та розкриває основні поняття (мова вчителя дублюється на моніторі кожного учня).
«Підприємець» - це суб'єкт, який поєднує в собі новаторські, комерційні та організаторські здібності для пошуку й розвитку нових видів і методів виробництва, а також нових благ, якостей та сфер застосування капіталу.
Звідси й підприємництво - тип господарської поведінки підприємців з організації розробок виробництва та реалізації благ з метою отримання прибутку й соціального ефекту.
Водночас слід зазначити, що підприємництво - це особливий вид діяльності, і ця особливість характеризується такими ознаками:
Це самостійна діяльність, діяльність "за свій рахунок". Головне, на чому тримається підприємницька діяльність, це власність підприємця.
Це ініціатива, творча діяльність. Основою здійснення підприємницької діяльності є власна ініціатива, творчо-пошуковий, інноваційний підхід.
Це систематична діяльність. Підприємницька діяльність повинна бути постійною, пов'язаною з відтворювальним процесом та обов'язково офіційно зареєстрованою.
Це діяльність, яка здійснюється на власний ризик, під власну економічну (майнову) відповідальність.
Метою підприємницької діяльності є одержання прибутку чи власного доходу.
Отже, можна зробити узагальнююче визначення підприємництва. Підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична діяльність господарюючих суб'єктів з виробництва продукції, виконання робіт, надання послуг, яка здійснюється на власний ризик з метою одержання прибутку або власного доходу.
Підприємливість - це здатність до самостійних, неординарних, нетипових дій господарюючих суб'єктів. Тому в умовах ринку практично всі люди мають бути підприємливими, але це не означає, що всі повинні й можуть бути підприємцями. Як засвідчує світовий досвід, тільки п'ять-вісім відсотків населення є представниками підприємницьких кіл.
Далі учасникам гри пропонується пройти тестування на здатність займатись бізнесом (кожний учень отримує на свій комп'ютер завдання з тестом і відповідає на запитання).
1. Чи поводитесь ви наодинці так, як і тоді, коли за вами спостерігають?
2. Чи вважаєте ви себе здатним стати головою сім'ї?
3. Чи вважаєте ви хитрість хорошою та корисною рисою?
4. Чи можете ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5. Чи знаєте ви, який колір сьогодні в моді?
6. Чи їдете у транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7. Чи заздрите успіху ваших знайомих?
8. Чи звертаєтесь на «Ви» до ваших старших за віком родичів?
9. Чи здатні ви усно швидко обчислити, скільки буде 3 % від трьох відсотків?
10. Чи приходите вчасно в кіно?
11. Чи приходите вчасно на побачення?
12. Чи вважаєте за потрібне давати чайові?
13. Переживаєте, якщо вас обрахували на 1 грн?
14. Чи пам'ятаєте дату народження свого вчителя?
15. Чи сідаєте в міському транспорті на будь-яке вільне місце?
16. Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17. Чи любите робити записи у книгу скарг?
18. Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19. Чи знаєте, які грошові одиниці існували у Стародавньому Римі?
20.Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна - 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються "на око" між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо ви з десяти своїх учителів пам'ятаєте дату народження тільки одного, відповідь - 1 бал. Якщо відповідь на яке-небудь запитання для вас є складною - 5 балів. Склавши всі свої бали, ви звертаєтесь до ключа тесту.
Ключ до тесту:
120-200 балів - ви природжений бізнесмен. Якщо ви отримали ці бали в результаті підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів та орієнтуйтесь на новий результат.
110-119 балів - ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.
50-90 балів - видно, у бізнесмени вам не вибитись, але, судячи з усього, ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті.
Кожний учень підраховує бали, отримані ним під час тестування, і виявляються групи учнів у кожній градації здатності до занять бізнесом.
Далі вчитель підбиває невеликий підсумок.
Сутність підприємництва більш глибоко розкривається через його основні функції:
інноваційну (творчу) - генерування та реалізація нової комерційної ідеї;
ресурсну - мобілізація матеріальних, фінансових, трудових, інформаційних та інших ресурсів;
організаційну - реєстрація підприємства, організація виробництва, збуту, реклами тощо;
стимулюючу (мотиваційну) - формування мотиваційного механізму ефективної та корисної праці.
Основні поняття та терміни учні записують у зошит.
Третій етап (50-55 хв). Якби я був підприємцем. Творча та самостійна робота учнів
На попередньому уроці старшокласники отримали домашнє завдання - скласти власний бізнес-проект (індивідуально або у групі) за таким планом:
яку сферу підприємницької діяльності ви вирішуєте вибрати і чому;
назва вашого підприємства;
адреса;
хто буде керувати справою (одна людина, компаньйони, виконавчий директор);
кількість працюючих на даному підприємстві;
які проблеми можуть виникати при підприємницькій діяльності в даній справі (конкуренти, попит, ринок збуту тощо).
Далі учні по черзі представляють свій бізнес-проект і захищають його перед колегами. Захист кожного бізнес-проекту проходить за допомогою комп'ютерної техніки, а також мультимедійної установки.
При розгляді бізнес-проекту вчитель та учні ставлять запитання й вирішують кілька важливих моментів:
чому саме цей вид комерційної діяльності вибрав учень?
які перешкоди можуть виникати при створенні підприємства?
конкуренція (дуже важливий момент, тому що практично немає справи, в якій немає конкурентів, але треба вирішити, як краще представити свою діяльність).
Після обговорення вчитель підбиває підсумок і робить резюме, а потім виставляється оцінка. Дуже добре, якщо батьки учня вже мають власну справу й даний проект уже пройшов практичне випробування. Якщо є можливість, можна запросити на урок людину, яка має практичний досвід у бізнесі й може поділитися своїм досвідом.



«Реклама: мета, функції, форми втілення та основні вимоги»
(автори: вчитель економіки — Наконечна Г.М; практичний психолог— Роль О.В, Львівський ліцей менеджменту)


Урок «Застосування програми PowerPoint при сладанні бізнес-плану фірми»
(автор: вчитель економіки та географії Львівського економічного ліцею Лемко-Мельник Ольга Миколаївна)


Урок – презентація «Створюємо свої фірми»
(автор: вчитель економіки та географії Львівського економічного ліцею Лемко-Мельник Ольга Миколаївна